Door Marc Smulders
Je zou kunnen zeggen dat ik een liefhebber ben van ’90’s mountainbikes. Uitgesproken paintjobs, experimentele onderdelen en frames in alle mogelijke variaties geven ze karakter - van staal met lugs tot oversized aluminium, en van strak titanium tot de eerste probeersels in carbon. Hun stevige, wendbare 26" wielen, brede comfortabele banden, bomb proof frames en sportieve geometrie, en de voor die tijd ongekend krachtige remmen en makkelijke versnellingen maken ze tot ultieme, extreem veelzijdige fun machines. Als hobby knap ik daarom regelmatig zo’n oud beestje op en maak er weer een kek allround fietsje van.
Toen ik bij Velomedi ging werken wist ik dus direct dat ik op zoek wilde naar een geschikt exemplaar om te dienen als basis voor Mijn Ultieme Koeriersfiets. Mijn eigen, tot gravelbike omgebouwde ’94 mountainbike is namelijk prima bruikbaar, maar het leek me een toffe uitdaging om een fiets te maken die 100% is toegespitst op het koerieren. De vereisten voor mijn te kopen fiets:
Op Marktplaats vond ik na een paar weken echt een superkoop: een diepblauwe Gazelle Gold-Line M-bike. Dat klinkt misschien niet heel bijzonder, Gazelle is niet het eerste merk waar je aan denkt voor een coole mountainbike, maar wacht! Het gaat hier om een lichtgewicht, handgemaakt frame van topkwaliteit Reynolds 853 stalen buizen, en de Magura remmen, Shimano XTR onderdelen en Kris King headset maken het helemaal af. Top of the line spul! En het mooiste: hij kostte me maar €40! Het frame en de onderdelen zijn zichtbaar stevig gebruikt, maar dat is alleen maar goed. Er komen immers echt nog wel wat krasjes en deukjes bij en dat is dan niet zo zuur 😉
Op de foto’s zie je de fiets zoals ik ’m aankocht, in deel 2 laat ik zien wat het resultaat geworden is, en welke ietwat eigenzinnige keuzes ik daarbij gemaakt heb.