Lang leve de krapte op de arbeidsmarkt!

Datum: 12 juli 2022

Door Luuk van den Einden

Onlangs liep ik door een drukke horecastraat toen ik bij een café een bord zag met daarop in hoofdletters geschreven "PERSONEEL GEZOCHT". Nu zie je momenteel wel meer reclame-uitingen met een vraag om mensen voorbijkomen, maar zelden zie ik nog de term 'personeel'.

Ik dacht: als je de banen voor het kiezen hebt, waarom zou je dan gaan werken voor degene die buiten een bord neerzet met de boodschap "PERSONEEL GEZOCHT" terwijl er zoveel leuke horecazaken zijn waar ze hun best doen te laten zien dat je tijdens je werk echt een leuke dag kan hebben met collega's. Ik weet toevallig dat de eigenaar van deze horecazaak ook niet bekendstaat om zijn sympathieke omgang met zijn 'personeel'. Daarom denk ik dan ook dat als de krapte zo blijft als hij is, zijn zaak geen lang leven beschoren is. Goed nieuws, want alle mensen die voorheen voor hem werkten hebben dan een baan waar ze wél gewaardeerd worden en in deze horecastraat komt vast een ondernemer terug die op een betere manier met zijn of haar mensen omgaat.

Personeel gezocht

Even terug naar 2014. Dat is het jaar dat ik ben begonnen als fietskoerier bij Bike Koerier Tilburg. Dat bedrijf was een half jaar daarvoor opgericht door Bas van den Hoven, die fietskoeriers had gezien in Sydney en dacht: dan kan het in Tilburg ook. Een bijzondere filosofie wellicht, maar anno 2022 kunnen we concluderen dat Bas gelijk had. Ik had toen net mijn studie afgerond en was bedrijfsleider in een horecazaak (een andere dan uit het voorbeeld uiteraard). Toch wilde ik écht als fietskoerier aan de slag, ik vond het zo'n geniaal leuk idee en Bas was (en is nog altijd) een super sympathieke kerel.

Bas en ik tijdens een plezierritje in het weekend ergens in 2014, nadat we de hele week hadden gewerkt als fietskoerier.

Ik kon maar een paar uur per week fietsen voor hem, het was allemaal moeilijk te combineren met mijn baan in de horeca en ik verdiende er niet veel mee. Maar toch was het fantastisch leuk. En uiteindelijk heeft het volgen van mijn werkplezier me veel gebracht want een jaar later was ik mede-eigenaar van dat bedrijf, wat we toen omdoopten tot Raas Koeriers. Plezier in wat je doet moet volgens mij altijd de kern van werk zijn. Want zoals onze Operationeel Manager Allard Bosma altijd zegt: er gaat toch veel vrije tijd zitten in dat werk.

De klant is geen koning

Sinds 2014 is de wereld veel veranderd. Fietskoeriers zijn zo mainstream geworden dat veel bedrijven de vraag niet aankunnen simpelweg omdat ze de mensen niet hebben. Ook wij ontkomen niet aan de krapte op de arbeidsmarkt, al hebben wij er volgens mij veel minder last van dan bedrijven die een andere bedrijfscultuur hebben. Een cultuur die niet gaat over mensen, maar over ego's of carrières of posities, of macht. Of alleen maar over klanten. Bij ons is de klant geen koning, de collega is koning. En daar mag de klant heel blij mee zijn.

Om even te schetsen hoeveel krapper de arbeidsmarkt nu is vergeleken met toen wij begonnen: in het eerste kwartaal van 2014 waren er 13 vacatures voor elke 100 werkzoekenden. In het eerste kwartaal van dit jaar waren er 133 vacatures voor elke 100 werkzoekenden. Met andere woorden: als alle werkzoekenden morgen een baan hebben, zijn een kwart van de vacatures nog altijd niet gevuld. Dit probleem raakt zo'n beetje alle werkgevers in Nederland.

En precies daarom is een hele krappe arbeidsmarkt beter dan een hele ruime. Als werkgever en in mijn geval als eigenaar van een snel groeiend bedrijf word ik gedwongen met andere dingen bezig te zijn. Waar mijn grootste zorg de eerste jaren van mijn ondernemerschap vooral was om nieuwe klanten binnen te halen en een passende dienstverlening te bieden, besteed ik nu veel meer tijd aan het bouwen van een mooie bedrijfscultuur. Dit doe ik zodat we niet alleen de leukste mensen kunnen vinden, maar zodat we deze mensen ook duurzaam aan ons binden. Allemaal met als doel dat iedereen in ons bedrijf gelukkig is en blijft.

Ik geloof dat als je in 2022 succesvol wilt zijn als ondernemer, je jouw collega's op de eerste plek moet zetten. Daarna pas komen je klanten en als laatste kom je zelf. Als het goed is ben jij dienstbaar aan iedereen in jouw bedrijf. Bij Velomedi doen wij dat al sinds de oprichting. Dat is ook niet gek, want ook alle mensen met een leidinggevende functie in ons bedrijf zijn in meer of mindere mate fietskoerier geweest of zijn dat soms nog. Zij weten dus hoe het is om medicijnen te bezorgen.

Eigenlijk is onze filosofie heel simpel: als onze fiets- en autokoeriers gelukkig zijn en plezier hebben tijdens hun werkdag, dan doen ze hun werk goed en met zin, waardoor onze klanten blij zijn. Die hebben namelijk goede bezorgers die voor hun onderweg zijn.

Bij Velomedi is het voorbeeld heel duidelijk, maar uiteindelijk geloof ik dat dit geldt in alle branches, want uiteindelijk is een bedrijf niets meer dan een groep mensen die samen werken aan een dienst of product. En de gemeenschappelijke drive om er iets van te maken, het onderlinge vertrouwen, het teamgevoel en de bereidheid om voor elkaar door het vuur te gaan bepaalt uiteindelijk welke groep mensen het meest bereikt: met andere woorden, welke groep mensen het grootste bedrijf bouwt. Maar ik geloof ook dat je dit niet kan creëren als het niet intrinsiek aanwezig is. Als dit alleen slappe marketingtermen zijn werkt het niet.

Fijn zo'n krappe arbeidsmarkt

In mijn werk als 'directeur' van Velomedi zie ik het zorgen voor gelukkige collega's dan ook als mijn kerntaak. En dat vind ik bovendien ook het allerleukste aan mijn werk. Ik voel me elke dag weer vereerd dat ik met zo'n mooi team collega's mag bouwen aan een bedrijf waarmee we in heel Nederland apotheken helpen met duurzame medicijnbezorging. Maar makkelijk is het niet. Wij zijn geen softwarebedrijf waar de omzet per werknemer dusdanig hoog is dat we met geld goede arbeidsvoorwaarden kunnen creëren. Wij zitten in de koeriersbranche, je weet wel, die branche waarin allerlei bedrijven proberen hun personeelskosten zo laag mogelijk te houden door te werken met onderaannemers, zzp-schijnzelfstandigheid en het betalen van mensen op stuksprijs in plaats van per uur.

Uiteraard betalen wij onze mensen een net uurloon en iedereen bouwt bij ons een pensioen op. Ook geven we na 1 jaar contracten voor onbepaalde tijd als mensen dat willen en dat past. Helaas kunnen wij als bedrijf in een branche waar de marges flinterdun zijn geen hoge salarissen bieden. Maar wat we dus wel kunnen doen is er voor zorgen dat onze mensen hun werk met veel plezier en geluk doen.

We vroegen onze collega's waarom ze het werk bij Velomedi zo leuk vinden en maakten er een video van.

Wat ik het meest bijzonder vind aan ons bedrijf zijn de mensen die er voor kiezen om voor ons te werken. We zijn met Velomedi de afgelopen 3 jaar gegroeid van van 20 naar 250 collega's en voor het einde van het jaar gaan we nog eens 150 nieuwe mensen aannemen. De meeste fiets- en autokoeriers die bij ons werken kunnen ergens anders meer geld per uur verdienen, meer uren maken en regelmatig nemen we mensen aan die voor het geld eigenlijk helemaal niet meer hoeven te werken. Dat vind ik heel bijzonder. Neem bijvoorbeeld Frank, die al 30 jaar werkt als politieagent en het werk bij ons zo leuk vindt dat hij uit zichzelf deze blog schreef over zijn werk. Die kreeg ik een tijd terug ineens in mijn mailbox.

Veelzijdigheid als superkracht

Naast de bezorgers hebben we een groeiende groep ontzettend leuke en slimme mensen in ons bedrijf die onze collega's in heel Nederland aansturen. Ook deze mensen kunnen vaak bij andere bedrijven hogere functies krijgen of meer verdienen. Zo hebben we een collega die in regio Noord-Holland de sollicitatiegesprekken met nieuwe collega's doet en die voorheen een internationaal team van 200 mensen bij een grootbank aanstuurde. En we hebben een collega die werkt als Coördinator van de fietskoeriers die voorheen Tendermanager was bij een multinational. Zo heb ik nog tal van voorbeelden. Dit zijn allemaal mensen die er bewust voor kiezen om bij een bedrijf te komen werken waar we iedereen extreem veel vrijheid geven.

Al onze coördinatoren en teamleiders hebben de mogelijkheid om helemaal zelf te bepalen hoe ze hun werk indelen, hoe ze lokaal de teambuilding doen en op welke manier ze samenwerken met hun collega's die het bezorgwerk doen. Die vrijheid, dat spreekt mensen aan. In ieder geval de mensen die er bewust voor kiezen bij ons te komen werken. En om die reden hebben wij in tegenstelling tot fietskoeriersbedrijven die dit minder in hun bedrijfscultuur hebben dan ook veel minder last van de krapte op de arbeidsmarkt. Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als die van de horeca-ondernemer die 'personeel' zoekt. Onze mensen blijven lang bij ons werken, brengen proactief nieuwe collega's aan en omdat goed werkgeverschap in ons DNA zit stralen we dat ook uit.

Ook over de vrijheid binnen Velomedi maakten we een video.

Mijn grootste uitdaging als ondernemer is dan ook om de cultuur van samen bouwen aan iets moois en het bieden van veel vrijheid en vertrouwen in onze snelle groeifase te kunnen behouden. Gelukkig hoef ik dat allemaal niet alleen te doen. Want naast slimme collega's heb ik ook hele fijne adviseurs die geloven in onze manier van werken en ons hiermee helpen. Zo adviseert Daan Dohmen, die aan Velomedi verbonden is als investeerder ons over hoe we rolgericht kunnen werken waardoor we geen onnodige managementlagen creëren nu we zo snel groeien. Hij heeft hier veel ervaring mee en schreef er zelfs het boek Green On over dat maanden lang het best verkopende managementboek was van Nederland. En zo zijn er nog meer adviseurs die ons hierbij helpen.

De waardering van mensen zit hem soms in kleine dingen. Toen we nog met 5 fietskoeriers waren in mijn eerste bedrijf zeiden we op warme dagen weleens tegen elkaar: neem even lekker pauze tijdens je dienst en koop een ijsje of blikje fris op kosten van ons. Dat heb je verdiend. Dat vond ik toen zo leuk dat ik het opnieuw in het leven heb geroepen. Met het VELOMEDI IJSJESPROTOCOL mogen al onze bezorgers op kosten van ons iets verfrissends halen op de drukke dagen. Niemand die er om heeft vraagt, het is administratief een hoop gedoe, maar de reacties van iedereen zijn fantastisch. En daar doen we het voor.

Naast dit soort kleine dingen om doen we natuurlijk ook ons best om de leukste nieuwe collega's aan ons te binden. Dat doen we niet door een dure marketingcampagne te laten maken door een reclamebureau, maar gewoon door onze mensen aan het woord te laten. Zo hebben we onlangs een aantal video's laten maken waarin 6 van onze collega's vertellen waarom ze bij Velomedi werken. Elke keer als ik deze video's zie word ik weer gelukkig.

Ik voel me een ontzettend gezegend mens met zoveel leuke collega's. Dat gun ik iedere werkgever. Dat je je mensen niet meer als personeel of noodzakelijk kwaad ziet, maar als grootste kracht in je bedrijf. Het is een verrijking voor je leven en je bedrijf.

Terug naar blog overzicht

Fietskoeriers vacatures in Nederland

Bekijk alle fietskoerier vacatures

Copyright © 2024 Velomedi
envelopephone-handset