Dronepiloot

Datum: 6 april 2023

Drones worden voor allerlei zaken ingezet, beveiliging, inspecties, amusement, defensie, wetenschap, hulpverlening, en ook transport. Amazon test al geruime tijd pakketbezorging via drones.

Misschien dat ze ooit zullen worden ingezet om vanuit de groothandel de apotheek van medicatie te voorzien waarna wij de last mile voor onze rekening nemen. De techniek is er maar het zal voornamelijk gaan over de veiligheid van personen, de inhoud van de pakketten en natuurlijk geld. Als we in staat zijn om zelfrijdende auto’s te maken moeten “zelf vliegende’’ drones ook kunnen.

Er zal nog veel bij komen kijken met al die “dronepaden” in de lucht en in de stad vrijwel een onmogelijke opgave. Hoe de pakketjes dan uiteindelijk bij de apotheek moeten worden achtergelaten is natuurlijk ook nog een uitdaging. De last mile blijft bij ons want intermenselijk contact, bij Velomedi hoog in het vaandel, is niet te vervangen.

Een paar jaar geleden heb ik mijn eerste drone aangeschaft. Niet te duur want eerst maar eens zien of het leuk is. Een drone voor beginners maar wel voorzien van een heleboel technische snufjes. En of het leuk is. Voornamelijk wanneer je foto’s of video’s maakt. Inmiddels gelden er strengere regels wanneer je een ietwat professioneler exemplaar wil vliegen maar mijn eerste drone was er één welke het speelgoed niveau net ontstegen was. Eén waarvoor je geen brevet nodig hebt. Na kalibratie (ervoor zorgen dat de vier propellers zodanig op elkaar zijn afgesteld dat de drone “stil” in de lucht kan hangen) en enkele proefvluchten in huis was het tijd om naar buiten te gaan. Eerst maar eens in de tuin oefenen.

Daar blijkt dat de weersomstandigheden en de angst om de controle over de drone te verliezen een behoorlijke invloed hebben op de besturing maar ook op de piloot zelf. Omdat onze tuin ook nog een vijver bevat verhoogd dat de spanning. Momenten van euforie van een geslaagde take-off en landing en momenten van angst voor het ergens tegen aanvliegen of neerstorten wisselen elkaar af.

Tussen deze momenten zitten periodes van genieten van een geslaagde vlucht. Langzamerhand neemt het vertrouwen toe. Tijd voor een ander luchtruim. Op korte afstand van onze woning bevindt zich een klein bos met in het midden een weiland. Een mooie plek om een wat groter luchtruim te verkennen.

De drone is voorzien van enkele technische snufjes die ervoor moeten zorgen dat hij bij problemen veilig terugkeert naar de startplaats of ergens een noodlanding kan maken. Zoals bijvoorbeeld, komt hij buiten bereik van de zender dan vliegt hij terug naar de laatst bekende gps-coördinaten om weer contact met de zender te maken. Een druk op de knop voor een noodlanding op de zender maakt dat de drone direct een keurige noodlanding zal maken. De drone berekend ook of er genoeg power in de accu zit om de terugreis te volbrengen. Er is zelfs een paniekknop waarbij je de drone als het ware uit de lucht kan laten vallen. Kortom genoeg functies om een veilige vlucht en terugkeer te garanderen.

Na enkele geslaagde vluchten word ik overmoedig en stuur de drone hoger en verder weg. Helaas bemerk ik niet dat er een behoorlijke wind is opgestoken. Opeens reageert de drone niet meer, ook ziet het er naar uit dat alle hiervoor genoemde snufjes niet werken. Langzaam verdwijnt hij achter de bomen uit het zicht. De wind is waarschijnlijk te krachtig om er tegenin terug te vliegen. Ik zie hem niet meer. Op het moment dat ik voorbij de bomen naar de lucht kijk is er geen spoor te ontdekken. Er komt ook geen signaal meer dus zal de accu leeg zijn geraakt.

Ik kijk op de plek waar de laatste doorgegeven gps-coördinaten werden doorgegeven maar daar vind ik niets. Het zijn waarschijnlijk de coördinaten die voor het uitvallen van de accu ergens hoog in de lucht werden doorgegeven. Door de wind zal de uiteindelijke crash plek ergens anders zijn. Na een langdurige zoektocht geef ik het op en beschouw de drone als verloren. Terug naar huis mijd ik mijn buurman die mij op de heenweg nog veel succes wenste en waar ik tegen zei de drone goed onder controle te hebben. Even niet dus.

De weersomstandigheden waar wij als bezorgers mee te maken hebben gelden dus ook voor drones. Iets om rekening mee te houden.

???? Terug naar blog overzicht

Fietskoeriers vacatures in Nederland

Bekijk alle fietskoerier vacatures

Copyright © 2023 Velomedi
envelopephone-handset