Wintermaand December. In de oorspronkelijke Romeinse kalender de tiende maand, het Latijnse woord ‘decem’ betekent namelijk tien. Deze kalender liep het jaar van maart tot en met december daarna een naamloze winterperiode. Het is maar dat je het weet, mocht dit ooit eens als de 100.000 euro vraag aan je gesteld worden.
Voor ons bezorgers betekent dat wij er vaak een uitdaging bij krijgen in de vorm van dat het vroeg donker is, slecht weer, en kou. Maar een beetje bezorger maalt hier niet om. Bezorger ben je niet alleen bij mooi weer. December is tenslotte de bezorgmaand bij uitstek. De feestdagen.
Nu rijden in December de pakketbusjes van PostNL, DHL, DPD, GLS, UPS en TNT/FedEx af en aan om de online gekochte cadeaus te bezorgen. Niet zo lang geleden waren dat Sint en Piet zelf die begin december de pakketjes bezorgden. En hoe! Zonder routeplanner en ook nog op een paard, via de daken, de pakjes via de schoorsteen te bezorgen. Technische hoogstandjes.
Ooit was ikzelf Hulpsinterklaas dus ik weet waarover ik praat. Eén keer was ik zelfs Hulpsinterklaas voor de kinderen van mijn zwager en schoonzus en voor mijn eigen kinderen. De ingehuurde Sint belde mij, op het allerlaatste moment, dat hij wegens ziekte verstek moest laten gaan en dat ook geen vervanger meer te regelen was. Om teleurstelling bij onze kinderen te voorkomen vroeg ik hem of ik wel zijn Sinterklaaskleding kon lenen. Ik besloot namelijk om dan zelf als Hulp Sint verkleed te gaan.
Ik overlegde telefonisch met mijn vrouw dat ze maar moest melden dat ik helaas in een hele lange file terecht was gekomen, heel plausibel gezien mijn dagelijkse woon-werkverkeer afstand van ruim 130 kilometer, en dat ik helaas niet op tijd aanwezig kon zijn bij komst van de Sint. Zonder uiteraard, ook mijn zwager en schoonzus niet, de werkelijke reden te vertellen. Ik heb het Sinterklaaspak aangedaan, zwaar geschminkt als Sint, en ontdaan van alle uiterlijke kenmerken zoals horloge, ringen, sokken en voorzien van andere schoenen ben daarna met de wel beschikbare Pieten, naar huis gereden.
Bij onze binnenkomst werd vrolijk gezongen en ook mijn zwager en schoonzus zongen vrolijk mee. Steeds op mijn hoede om mijn ware identiteit niet prijs te geven, met verdraaide stem, vulde de Pieten en ik de middag waarbij onze kinderen enorm genoten als ook de volwassenen. Het was zo’n succes dat mijn zwager mij bij vertrek nog voorzag van een dikke fooi. Nadat ik de Sinterklaas kleding weer had uitgedaan, afgeschminkt, en de Pieten de fooi had overhandigd reed ik weer naar huis.
De kinderen waren uitgelaten en vertelden mij volop over het bezoek van Sinterklaas, en dat het jammer was dat ik er niet bij was geweest. Mijn zwager en schoonzus waren ook vol lof over deze ingehuurde Hulp Sint die onvoorstelbaar goed op de hoogte was van persoonlijke dingetje van de kinderen en zelfs van hen. Deze Hulp Sint moest zeker volgend jaar weer ingehuurd worden. Later die avond toen ik alles uit de doeken deed hebben we er enorm over gelachen. Er was geen enkel moment geweest dat ze argwaan hadden gehad zelfs niet bij de enorme kennis van persoonlijke feitjes van de aanwezigen. Het hardst werd er natuurlijk gelachten over de fooi die ik van mijn zwager had ontvangen.
Maar even terug naar de maand van de bezorgers, December. Dé bezorger onder de bezorgers is natuurlijk de Kerstman. Internationaal bezig. Zonder Tom Tom , maar met een Rudolf Rudolf als navigatie door de lucht.
ICT-dienstverlener Kewill onderzocht al eens hoe de Kerstman ruim 640 miljoen pakketjes bezorgt. Het begint natuurlijk met uitgebreid en geavanceerd magazijn beheer met software gestuurde processen voor voorraad en magazijn beheer. Het logistieke deel daarna gaat door de lucht waardoor wegen, sporen, bergen, zeeën, oceanen geen barrière vormen. En dat alles met één transportmiddel voor het vervoeren van de pakketjes, een slee. Volgens Dr. Sharon George van de Britse Keele Universiteit reist de Kerstman op Kerstavond 7.515.722 kilometers ( 10 x op en neer naar de maan). Dat betekent dat de slee van de kerstman met een snelheid van 1258,1 kilometer per seconde reist: 4.194 keer de snelheid van het geluid. Ter vergelijking: het snelste voertuig ooit, de ruimtesonde Ulysses, gaat maar 46 kilometer per seconde. Omdat de Kerstman de hele wereld rondvliegt krijgt hij ook te maken met klimaat verschillen dus tropische hitte, regen, storm, sneeuw, vrieskou. Ook heeft hij afspraken met douaneautoriteiten en heeft hij niets te maken met lokale, nationale en internationale wet en regelgeving met betrekking tot de invoer en uitvoer van pakketjes waardoor er geen vertraging in de bezorging ontstaat. De Kerstman heeft veel plezier in zijn werk want het Ho Ho Ho, is gelach. Je kan je afvragen waarom de kerstman niet gewoon 'ha ha ha' doet bij het lachen. Het antwoord op die vraag zit in zijn fysieke verschijning: één van 's mans meest kenmerkende eigenschappen is zijn bolle buik. Wanneer de kerstman schuddebuikend zijn 'ho ho ho' roept komt dat vanuit zijn dikke buik, terwijl een 'ha ha ha' meer vanuit de keel komt.
Ons koerierswerk is niet te vergelijken met dat van Sinterklaas en de Kerstman maar het geeft ons net zoveel plezier. Wanneer ik rond de feestdagen mijn pakketjes bezorg zal ik af en toe een zacht “ho ho ho” waarschijnlijk niet kunnen onderdrukken.